Webshop politianmeldt for gentagende lovovertrædelser
Et spamforbud i markedsføringsloven er blevet overtrådt flere gange - og det har nu fået konsekvenser.
Forbryderen i denne sammenhæng er selskabet Secondfootballshirts, som flere gange har opfordret sine følgere på sociale medier til at tagge andre - formodentlig i et forsøg på at opnå større opmærksomhed om daværende konkurrencer.
Men det er ikke tilladt, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse - og derfor er Secondfootballshirts nu politianmeldt.
- Virksomheder må ikke markedsføre sig via mails, sms’er og anden elektronisk post, medmindre de har modtagerens samtykke. Når brugere af sociale medier tagges i kommentarfelter, så får de en notifikation herom, og det er elektronisk post, som kræver samtykke.
- Virksomheder må ikke belønne brugere af et socialt medie for at foretage en handling, virksomheden ikke selv lovligt kan foretage, fx at tagge andre brugere. I modsat fald bliver virksomheden ansvarlig for brugernes handlinger, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Helt konkret drejer det sig om tre konkurrencer, hvor Secondfootballshirts eksempelvis har opfordret til at "tagge to venner i kommentarfeltet" - men det er altså ikke i overenstemmelse med den gældende lovgivning inden for markedsføring.
Vælger politiet at forfølge sagen, kan Secondfootballshirts - og ejerleder Joakim Mogensen, der stiftede firmaet i 2022 - se frem til en bøde.
Selskabet havde i det forgangne regnskabsår, som dækker over marts til december 2023, et overskud på 116.816 kr., mens en tidligere sag fra Kolding i 2022 - hvor spamforbuddet også blev overtrådt - gav en bøde til en café på 10.000 kr.
Egenkapitalen i Secondfootballshirts var ved udgangen af 2023 156.816 kr.
Spamforbud
- Det følger af det såkaldte spamforbud i markedsføringslovens § 10, stk. 1, at virksomheder ikke må sende mails, sms’er og anden elektronisk post til nogen med henblik på markedsføring til bestemte modtagere, medmindre modtageren har givet sit samtykke til henvendelsen.
- Det fremgår af lovforarbejderne til markedsføringsloven, at begrebet ”elektronisk post” er teknologineutralt og skal fortolkes bredt.
- Formålet er at sikre, at brugere opnår den samme beskyttelse af personoplysninger og privatlivets fred, uanset hvilken teknologi tjenesterne baserer sig på.
- Overtrædelse af spamforbuddet kan straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.
Kilde: Forbrugerombudsmanden